Kavramlar
Ders 1
SB.4.5.1 İstek ve ihtiyaçlarını ayırt ederek ikisi arasında bilinçli seçimler yapar.
Kaynakların sınırlılığı, fayda ve maliyet dengesi göz önüne alınacaktır.
İstek ve ihtiyaçların birbirinden farklı olduğu vurgulanır.
ÖRNEK OLAYLAR
Elif annesiyle mağazada dolaşırken vitrinde bir Barbie bebek görür ve bunu çok beğenir. Annesinden bunu almasını ister. Annesi Elif’e evde yeterince Barbie bebeğinin olduğunu ve buna ihtiyacının olmadığını söyler.
Merve ablasından bir kutu çikolata istemektedir. Ablası ona bugün yeterince çikolata yediğini, günlük şeker ihtiyacını karşıladığını söyler.
Alper’in üç tane botu vardır. Ama babasından bir tane daha bot almasını istemektedir. Babası ona yeterince botu olduğunu yeni bir bota ihtiyacı olmadığını söylemiştir.
ÖRNEK OLAYLAR
Yiğit ailesinin onu yeteri kadar sevmediğini düşünmektedir. Yiğit bu yüzden çok mutsuzdur ve onun sevgiye ihtiyacı vardır.
Okula giderken yağmura yakalanan İsmail şemsiyesi olmadığı için ıslanmıştır. Eve dönünce annesine yağmurda çok ıslandığını ve ona şemsiye alması gerektiğini söylemiştir.
Dilara’nın ödev yaparken bilgisayarı bozulmuştur. Dilara’nın ödevini üç gün içinde teslim etmesi gerekmektedir. Bu yüzden babasından ona bir bilgisayar almasını söylemiştir.
ETKİNLİK
Materyaller: Akıllı Tahta ve Buton
Süre: 40 dakika
Yönerge
Oyun kuralları:
Her gruptan dizilme sırasına göre birer kişi butonun önüne gelir. Tahtaya yansıtılan oyundaki metni öğretmen okuduktan sonra öğrenciler metnin istek mi ihtiyaç mı olduğunu tahmin eder. Kim daha önce butona basarsa o soruya cevap verme hakkı kazanır. Soruya doğru cevap veren öğrencinin grubu 10 puan kazanır. Eğer butona önce basıldığı halde yanlış cevap verilirse puan diğer gruba geçer. Böylelikle oyun sıradaki öğrencilerle devam eder. En çok puan toplayan grup oyunu kazanmış olur.
OYUN METİNLERİ
RUBRİK
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Uygun grup düzeni alınmıştır. |
|
|
|
|
|
Aktif katılım sağlanmıştır. |
|
|
|
|
|
İstek ve ihtiyaç arasındaki farkı ayırt edebilmiştir. |
|
|
|
|
|
Fayda ve maliyet dengesini göz önüne alarak cevap vermiştir. |
|
|
|
|
|
ETKİNLİK
Süre: 40 dakika
Materyal: Kâğıt paralar ve kartlar
Yönerge
Oyun Süreci: Her grubun bütçesi 600 TL’dir. Ürünlerin adının ve fiyatının yazılı olduğu kartlar masaya dizilir. Her grup sırayla masanın başına gelir. Hazırladıkları istek listesine göre alışveriş yaparlar. Daha sonra hazırladıkları ihtiyaç listesindeki ürünleri alırlar. Etkinlik sonunda her grup aldıkları ürünler ile ilgili şu sorulara cevap verir:
Oyun Kartları
Ders 2
SB.4.5.2 Ailesi ve yakın çevresindeki başlıca ekonomik faaliyetleri tanır.
Gelir, gider, bütçe, üretim, dağıtım, tüketim ve meslek gibi kavramları kullanarak öğrencinin yakın çevresindeki ekonomik faaliyetleri gözlemlemesi ve raporlaştırması sağlanır.
KAVRAMLAR
EKONOMİK FAALİYETLER
https://cografyahocasi.com/10-sinif/ekonomik-faaliyetlerin-siniflandirilmasi.html
Verilen ekonomik faaliyetlerin resimlerini tabloda uygun yerlere yerleştiriniz.
Üretim |
Tüketim |
Dağıtım |
|
||
|
||
|
||
|
||
|
ETKİNLİK
Süre: 80 dakika
Yönerge
RUBRİK
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Seçtiği ekonomik faaliyet ile ilgili görüşme yapmıştır. |
|
|
|
|
|
Görüşmesini rapor haline getirmiştir. |
|
|
|
|
|
Görüşme sırasında yönergede belirtilen sorulara yer vermiştir. |
|
|
|
|
|
Aktif katılım sağlamıştır.
|
|
|
|
|
|
Not: Diğer dersler/kazanımlar (3,4 ve 5) ünitenin tamamındadır!