a) Bafeus Savaşı
Kanıt 1
27 Temmuz günü güzel İzmit’in yakınındaki Koyun Hisar topraklarında sayısı birkaç bini bulan adamlarının eşliğinde ki Osman ansızın ortaya çıkmıştı
Bizanslı Gözüyle Türkler, Georges Pachymeres, İlgi Kültür Sanat, Çev. İlcan Bihter Barlas, İstanbul, 2009, s. 72
Kanıt 2
Zafer kazanan Türkler o zamandan sonra çevreye yayılmış ve karşılarında bir engel olmadığından istedikleri gibi ve kolayca yağma yapmışlardı. Bu savaş (Bafeus) aynı zamanda Anadolu’da var olan kötülüklerinde bir başlangıcıydı ve hasat zamanıydı [27 Temmuz]
Bizanslı Gözüyle Türkler, Georges Pachymeres, İlgi Kültür Sanat, Çev. İlcan Bihter Barlas, İstanbul, 2009, s. 76
Kanıt Sorgulama
1) Kanıt 1 ve 2’ye göre Bafeus Savaşı itibarıyla Osman Gazi’nin isminin ilk defa bir Bizans kroniğinde zikredilmesi ile Osmanlı-Bizans ilişkileri arasında nasıl bir bağ olduğunu göstermektedir.
2) Kanıt 1 ve 2’de verilen bilgilere göre Bizanslı tarihçi Pachymeres Türkleri nasıl tanımlamaktadır?
3) Kanıt 1 ve 2’de verilen bilgilere göre Bizanslı tarihçi Pachymeres’in Türklere ilişkin yorumlarının gerçekle ilişkisi ne düzeydedir? Pachymeres niçin bu şekilde bir anlatım yapmış
Kanıt 3
Bizans ileri gelenleri henüz çocuk olan imparator Ioannis’in annesi Anne de Savoie’ye müracaat ederek Bitinia (Sakarya Vadisi) ve Frigia (İç Ege) ve hatta Paflagonya (Kastamonu dolayları) hükümdarı Orhan Bey’e elçiler gönderip hükümete karşı isyan eden Kantakuzenos’un hakkından gelmek için yardım istemesini teklif ettiler. Teklif kabul olunarak bir heyet gönderildi. Elçiler Orhan Bey’e çok altın para vereceklerini, Osmanlıların Kantakuzinos’a tabi Rumlardan tutacakları esirleri istediği şekilde satmaya, uzak yerlere göndermeye izni olacağını, bu esirlerden satmak istemediklerini serbestçe Skutarion’dan (Üsküdar) geçirmek ve istediği gibi götürüp getirmekte serbest olduğunu bildirdi. Orhan Bey şartları büyük memnuniyetle kabul etti. Çünkü çoktan beri arzusu bu idi ve beklediği bu müracaattan duyduğu sevinçle yerinden kalkarak elçileri memnun ederek geri gönderdi. Bu elçiler yardım için kimi davet ettiklerini ve günahlarının doğurduğu hastalığa kullanacakları yakıyı vurmak için faydalandıkları ilacın ne olduğunu bilmiyorlardı.
İstanbul’un Fethi, Dukas Kroniği, çeviri V. Mirmiroğlu, Kabalcı, İstanbul, s, 34-35 (Sadeleştirilmiş ve düzenlenmiştir )
Kanıt Sorgulama
1) Kanıt 3’e göre Bizanslı tarihçi Dukas neden bahsetmektedir?
2) Kanıt 3’e göre Bizanslı tarihçi Dukas Osmanlılar’ın kendi taht kavgalarına karışmalarını ve Rumeli’ye geçmelerini nasıl karşılamaktadır?
3) Kanıt 3’e göre Bizanslı tarihçi Dukas anlatısında objektif davranmış mıdır?
4) Kanıt 3’te verilen bilgilerin Bizans tarihilerinde bahsedilmesi ancak Osmanlı tarihlerinde pek bahsedilmemesinin sebebi ne olabilir?